Shimano vs. SRAM

Door Guido Den Blanken

Vaak wordt de vaag gesteld, Wat is beter? SRAM of SHIMANO.

Iedereen roept dan zijn eigen favoriete merk, veelal zonder reden. De onderdelen van de 2 merken lijken voor de leek hetzelfde maar toch zijn er wezenlijke verschillen:

Shimano biedt complete groepsets aan en heeft dit altijd onder hun eigen naam gedaan. SRAM begon als MTB groepset merk en is in de loop der jaren uitgebreid met remmen en cranksets door de aankoop van Avid en Truvativ.

Shimano groupsets van hoog naar laag: XTR Di2 – XTR – XT Di2 – XT – SLX – DEORE – Alivio – Acera – Altus (Di2 is de elektronische variant van de Shimano groepen)

SRAM groupsets van hoog naar laag: XX1, X01, X1, GX, NX, X0, X9, X7, X5, X4, X3

Beide merken bieden oa. de volgende onderdelen aan: naven, shifters, derailleurs, remmen, cassettes, kettingen en cranksets.

Naven:



Shimano maakt gebruikt van Conus naven, met kogeltjes en mogelijkheden tot vervangen van losse kogels, veelal door iedere lokale fietsenmaker op te lossen.
Shimano maakt veel gebruik van Centerlock naven, niet iedere remfabrikant heeft een breed assortiment schijven hierin

SRAM maakt gebruik van industrielagers, minder onderhoudsgevoelig maar niet op iedere hoek van de straat te koop.
SRAM maakt veel gebruik van 6-bolt naven, praktisch iedere remfabrikant levert 6-bolt schijven.

Beide merken bieden de diverse breedtes (boost/non boost) en assystemen aan.

 

 

 

Shifters:

Shimano shifters hebben een andere kabeltrek verhouding dan SRAM. SRAM maakt gebruik van 1:1 ratio wat inhoudt dat de kabeltrek gelijk is aan de beweging van de derailleur.
Mijn ervaring is dat het afstellen minder nauwkeurig komt en de boel strakker schakelt. Kabelrek (oftewel het zetten van de eindkapjes om je buitenkabel) is een minder issue dan bij Shimano.
Bij Shimano wordt er geen gebruik gemaakt van 1:1 en trek je minder kabel dan de beweging van de derrailleur

Shimano heeft dual release wat betekent dat je zowel met je wijsvinger als duim een tandje kleiner kunt schakelen.
XT shifters en hoger in de range hebben Multirelease wat betekent dat je meerdere stappen tegelijk kunt afschakelen.

 

SRAM heeft geen dual release en geen multi release. Opschakelen en afschakelen gebeurd met je duim. Het grote voordeel van alles met je duim schakelen is dat je ten alle tijden je wijsvinger bij je rem kunt houden ( waar deze altijd hoort te zijn)

SRAM heeft nog de zogenaamde Gripshifters in hun assortiment. Deze zitten net voor je handvat gemonteerd en draai je naar voren of naar achteren (net als op je stadsfiets Shimano Nexus).

Voordelen zijn dat je veel tandjes tegelijk kunt schakelen en bij het gebruikt met dikke handschoenen zijn ze ideaal!

https://chainreactioncycles.scene7.com/is/image/ChainReactionCycles/prod109105_IMGSET?wid=500&hei=505

Zie hier de diverse SRAM en Shimano systemen in actie:

Matchmakers (beugeltje om shifter én remhandel aan te bevestigen) zijn voor de beide merken verkrijgbaar om te combineren met ander merken remmen. Veelal zijn dit onderdelen van merken van derden. Bv Problemsolver MisMatch.

Derailleurs:

SRAM maakt gebruik van een andere kabeltrek dan Shimano, shifters en derailleurs achter zijn NIET uitwisselbaar. Vooraan is het een ander verhaal daar zijn SRAM en Shimano wel weer uitwisselbaar.
Alles is hier persoonlijke voorkeur. Ik vind dat SRAM derraileurs wat meer spartaans schakelen, met een luide KLIK direct in de versnelling. Shimano lijkt wat soepeler te gaan.
Het gerucht gaat dat SRAM strakkere veren gebruikt (ik heb ooit een Cannondale frame gesloopt door een terugklappende voorderailleur, advies was toen Shimano te monteren)

Spareparts zijn bij SRAM duidelijk beter verkrijgbaar is mijn ervaring. Bij een shimano derailleur betekent een gebroken kooi vaak de kliko, bij SRAM is er nog wat te repareren.

Edit: kennelijk bij de betere fietsenwinkel zijn er ook Shimano parts te bestellen.

Remmen:

SRAM/AVID remmen hebben tot een jaar of 5 geleden niet een al te beste reputatie. Kennelijk heb ik altijd mazzel gehad mijn mijn Juicy Ultimates en Elixer 9 en X.0.
Over de huidige GUIDE series en de CODE Series lees ik niks dan lof, en ik moet zeggen dat ze er ook gewoon heeeeeeel keurig uitzien. Veelal met 6-bolt schijven geleverd dus opletten met Shimano centerlock naven, of een ander merk schijven gebruiken, maar dan weer opletten met de juiste adapters.
remvloeistof is DOT 5.1 wat meer onderhoudsgevoelig is dan minerale olie. DOT heeft de nare eigenschap hygroscopisch te zijn (trekt vocht aan) waardoor de vloeistof ‘oud’ kan worden en vervangen dient te worden. Bleeden van SRAM remmen gaat prima maar het is uitkijken met de lak-onvriendelijke DOT vloeistof.

SHIMANO maakt al jaren goede en betaalbare remmen. De Deore’s doen eerlijk gezegd qua perfomance niet onder dan zijn veel duurderde XT en XTR broertjes. Of je moet hoge eisen stellen in bv de Alpen met mega lange afdalingen.
Ik denk dat SLX op dit moment de beste keuze is bij Shimano. Het grote voordeel van Shimano remmen is de Minerale Olie die er in zit. Deze is lang houdbaar, niet hygroscopisch en zonder gedoe te vervangen. Mijn voorkeur qua bleeden gaat naar Shimano.

Qua performance doen beide merken niet onder. SRAM heeft een wat zachter gevoel dan SHIMANO. Om de cleanheid van je cockpit te bevorderen zou ik geen merken combineren, je wilt geen 3 verschillende beugels op je stuur namelijk.
Clean desk Policy.

Cassettes:

SRAM biedt 8-9-10-11-12 speed aan, waar shimano maar tot 11 speed gaat. Al zal de XTR 12 speed groep snel gepresenteerd worden denk ik, gevolgd door XT en SLX
tot 10 speed zijn de cassette onderling uitwisselbaar op ‘Shimano’ bodies.

Edit, 12 speed XTR is reeds op de markt.

SHIMANO body

De 11 en 12 speed groepen van SRAM zijn niet compatible met een Shimano body. SRAM heeft een eigen standaard genaamd XD-Driver.
De uitzonderingen zijn de NX cassettes van SRAM. Deze passen op een Shimano Body.

DT Swiss MTB Cassette Body 11V Sram XD – Zwart

SRAM XD-Driver

Update: er zijn cassettes op de markt van SUNRACE die compatible zijn met de Eagle (12 speed) groepen van SRAM en toch op een Shimanobody passen.

Update: Shimano heeft ondertussen hun 12 speed XTR groep gelaunched. Let op! hier is een speciale MicroSpline body voor nodig. Alleen door Shimano en DT Swiss geproduceerd, dus beperkte keuzw qua merken naven.

Alle Shimano cassettes passen op een Shimano body (behalve de XTR 12 speed microsplined cassette) maar zijn niet compatible met een SRAM XD-body. Bij het upgraden van je fiets naar 11 of 12 speed is dit dus iets om in de gaten te houden.

 

SHIMANO Microspline

 

 

 

 

 

 

 

Discussies over wat beter schakelt ga ik niet aan. Gebruik de zoekfunctie maar even.

Kettingen:

Beide merken beiden een breed scala aan kettingen aan. Ik zou altijd een cassette en ketting van hetzelfde merk monteren, deze zijn geengineered om op elkaar te functioneren.
Merken zijn echter gewoon uitwisselbaar. Shimano kettingen doen het gewoon op SRAM cassettes en derailleurs en andersom ook. Geldt ook voor cassettes.

Let op dat je de juiste ketting voor je aandrijflijn neemt. Bij kettingen is er ook verschil in de verschillende aantal versnellingen, 7, 8, 9, 10, 11 en 12 speed.
Sommige ketting combis en cassettes werken met verschillende types (aantal speed) maar wordt niet aangeraden. Tenzij je in het bos met pannen staat, dan werkt het prima om thuis te komen.

Missing linksof Powerlinks zijn op beide merken te gebruiken, let hier ook op dat je de juiste link op de juiste ketting zet. Als thuiskomertje zal een 9 speed altijd werken. Loopt niet ideaal, maar 15 km naar huis lopen is ook niet ideaal 😉

Cranksets:

Beide merken leveren prima cranksets. Let op! niet alle types cranksets zijn uitwisselbaar. Heb je een fiets met BB30 lagers (pressfit) gaat daar bv geen Shimano pressfit in passen, of je moet aftermarket lagersets gaan monteren. heb je een fiets met BSA Hollowtech 2 lagers, dan gaat daar geen GXP SRAM crank in passen, dan zul je ook de lagers moeten vervangen.

Lagers van beide merken zijn NIET uitwisselbaar. Goed om in de gaten te houden wanneer je iets gaat vervangen qua crankset. Ook de kettingbladen zijn NIET uitwisselbaar (op 104 steek na). Ieder merk gebruikt zijn eigen steek en spiders.
Waar het leek dat 104 mm de standaard ging worden zijn er nu weer 246 verschillende steekmaten te koop. Even goed opletten dus wanneer je onderdelen gaat vervangen.

Er zijn aftermarket sets verkrijgbaar om bv een BB30 te converteren naar HT2 en GXP (buitenboordlagers van Shimano en SRAM) maar ik denk dat je dan verkeer bezig bent. Je koopt geen BB30 of PressFit frame om er conversiecups in te persen om een andere standaard te willen gebruiken.

Uitwisselbaarheid groepen binnen een merk.

De stelregel is dat de merken onderling NIET uitwisselbaar zijn maar de verschillende componenten/types binnen 1 merk wel. Mits je het schakelbereik (9-10-11-12) speed maar in de gaten houdt.

Een XT derailleur functioneert prima op een een SLX shifter en een X.9 Shifter gaat het prima doen op een XX1 derrailleur. Er zijn wat speciale gevallen met 10 speed derailleurs op 11 speed shifters maar dit zijn vaak niet-standaard oplossing bv. in combinatie met een Goatlink.
Degene die daar mee bezig zijn hebben niks aan bovenstaan leesvoer, die weten het beter dan ik. ook doet een Shimano VOORderraileur het prima op een SRAM shifter en andersom ook.

Bottomline:

Er zit wezenlijk verschil tussen SRAM en SHIMANO, en veel is gebaseerd op persoonlijke voorkeur.
Persoonlijk heb ik geen voorkeur voor en bepaald merk en zijn beide merken te vinden op mijn fietsen maar ik hou het altijd wel bij 1 merk. Dus of SRAM of Shimano.
Estetisch beter verantwoord en ik ga er van uit dat de gehele groep beter op elkaar afgestemd is, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten.

Ik heb ook de tic dat stuurpen, zadelpen en stuur van eenzelfde merk moeten zijn, anders vergaat morgen de wereld.

een fijne dag verder.

Guido den Blanken